Fälgar
Fälg galleri
BBS RS
AC Schnitzer
BMW Style 5
Borbet
Hamann
Alla fälgar renoverade av polerverkstan.se
.
.
Renoveringsguid BBS RS
finner ni nedan

R e n o v e r i n g s g u i d e ..B b s ..R s
Bbs Rs tillverkades av tyska BBS under 80 och tidiga 90 - talet och tillverkas således inte mer. Detta gör dem mycket eftertraktade idag.

Bbs Rs var bland det värsta du kunde montera på din bil då det begav sig. Dyra, snygga och lätta. En race fälg för gatan som oftast sågs på bl.a tyska statusvagnar som Bmw, Mercedes och Audi.

Bbs Rs är en splittfälg som består av tre delar. Ytter ring, centrum(nav) och inner ring. Fälgen fanns från 15" upp till 18" höga och i en mängd olika bredder, då man bestämmer ET och bredd genom vilka olika ringar och nav man väljer. Fälgen kunde fås med guld eller silver centrum och klarlackad putskant.

Hittar man en orenoverad uppsättning idag har dom garanterat klarlackssläpp och oxidfläckar under klarlacken, tråkigt men det går att fixa!.

Dela fälgen

Sitter det däck på fälgarna kontrollera att fälgarna håller luften. Gör dom inte det, lokalisera var luften pyser ut. Det är tyvärr vanligt med sprickor i inner ringen eller att det läcker mellan nav och ringar. Hittar du sprickor måste dem svetsas innan du kan forsätta. Läcker det däremot mellan nav och ringar så behöver du inte vara orolig då vi ändå ska dela och täta dem på nytt.

Börja med att lossa alla splitbultar. 8mm fintandad hylsa på bultskallen och 10mm fintandad på muttern.

Ta sedan en brytbladskniv och skär genom silcontätningen. OBS! märk upp alla tre delar innan du delar dem. Värm efter det skarven med värmepistol och slå sedan försiktigt med en gummiklubba tills fälgen delas. Detta kan vara lite tjurigt men det brukar ge sig.
Lackera centrum och inner ring

Har lacken släppt eller börjat krypa måste du blästra delarna.

Tänk på att inte blästra med för grov sand. Blästra bara centrumkåporna om det verkligen behövs och då med glasbläster, dom slår sig lätt. Se till att all färg försvinner även mellan ekrarna. Vill du inte blästra finns det företag som kan avlackera delarna. På ren aluminium måste en etsande grundfärg läggas först.

Är centrumen fina men du ändå vill lacka om dem räcker det med att matta ner dem och lägga på ny lack. Maskera tätningsytorna innan lack.

Split bultar
Gör du ingen åt split bultarna kommer dessa garanterat dra ner slutresultatet .
I Tyskland finns nya bultar men räkna med minst 2000 kr för en uppsättning. Bultarna behöver poleras och få ny ytbebahandling. Gör man inte detta rostar dom direkt.
"Putskanten"

När fälgen var ny klarlackades denna. Den klarlacken ska vi nu ta bort.
Pensla på ett färborttagningsmedel och låt verka över natten. Obs! läs bruksanvisningen noga. Har du tillgång till högtryckstvätt tvättar du bara bort den gamla klarlacken dagen efter. Var noga med att få bort all klarlack.

Har kanten haft skador, oxid m.m behöver vi slipa den innan lack. Detta gör du lättast i en svarv. använd kornstorlek från 120 avsluta med korn 320

Här ses kanten slipad och klar för polering.

Först polerar jag hela kanten med sisalskiva och förpolervax. Förpoleringen är klar när alla sliprepor är borta och ytan är jämn Torka av den polerade ytan från vaxrester.
Byt sen till en bomullskiva med ett glänsvax och polera fram den grymma glansen.
Läs mer om polering här! POLERING
Montering
Innan monteringen kan börja måste alla tätningsytor rengöras. Detta görs med fördel innan man polerat och lackat delarna. Avlägsna den gamla tätningsmassan med ett knivblad, roterande grovrengörare eller något annat passande och tvätta rent med lösningmedel.
Till tätningen anväder jag mig av ett färglöst våtrumsilikon. Applicera silikon på alla ytor (totalt 4 ytor/ fälg) enligt bilden nedan och stryk sedan ut till tunna lager.
Leta upp märkningarna och montera ihop rätt. Tryck i splitbultarna, lägg på locktite och skruva på muttrarna löst.
Dra sedan åt korsvis, avsluta med att gå ett varv till för att känna att du inte missat att dra åt någon mutter. Blöt fingret och smeta ut silikonen vid tätningsytorna.
Låt silikonen härda några dagar, montera däcken och var sedan kung på vägen....
Tycker ni det låter jobbigt?Jag erbjuder allt från lätta
renoveringar(polera upp kanten och byta ut split bultarna) till helrenoveringar.
Kontakta mig för prisförslag.
w w w . p o l e r v e r k s t a n . s e